ویکتوریا لیسیتسینا" در مقاله ای که در پایگاه اینترنتی "گازیتا.رو" منتشر شده می نویسد که آمریکا، اوکراین را بعنوان محوطه احتمالی برای استقرار سیستم های راداری در چارچوب برنامه های جدید سپر ضد موشکی در اروپا بررسی می کند. این مطلب را "الکساندر ورشبو" معاون وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد. این سیستم ها باید پرتاب احتمالی موشک های ایرانی را هشدار دهند.
بر اساس این گزارش، ورشبو روز 8 اکتبر به خبرنگاران اعلام کرد که اوکراین می تواند جز کشورهایی باشد که در خاک آنها رادارهای هشدار اولیه پرتاب موشکی مستقر خواهند شد. وی همچنین افرود که مقامات اوکراینی پیش از این تمایل خود را برای همکاری اعلام کرده بودند.
مولف در مقاله خود تاکید دارد که بحث احیای برنامه استقرار رادار در برخی از کشورها که توسط روسیه در سال 2007 مطرح شده و از سوی دولت "جرج بوش" منتفی گشته بود، در میان است. احتمال می رود که استقرار سیستم های راداری مرتبط در بخش های جنوبی روسیه مانند آذربایجان و برخی از کشورهای دیگر که در میان آنها از اوکراین نیز نام برده شده نیز مطرح شود. این مطلب را هفته نامه Defense News می نویسد.
وی می نویسد، چندی بعد از آنکه دولت "باراک اوباما" تصمیم خود را برای امتناع کردن از اجرای برنامه استقرار رادار و موشک های رهگیر سپر موشکی در چک و لهستان اعلام کرد، واشنگتن برنامه جدید خود را بر ملا نمود. بر اساس آن معلوم شد که آمریکایی ها حتی فکر امتناع از استقرار تجهیزات سپر ضد موشکی را در ذهن نداشته اند. فقط کاخ سفید تصمیم گرفته که بهتر است این رادارها را از حالت ثابت و ساکن خارج کرده و موشک های خود را در دریا مستقر کند. آمریکا خاطر می کند که سیستم جدید سپر ضد موشکی فقط در جهت دفاع در برابر تهدید موشکی احتمالی از سوی ایران بوده و هیچ تهدیدی برای مسکو در بر نخواهد داشت. بر اساس نقشه پنتاگون حداقل سه کشتی نیروی دریایی آمریکا مجهز به موشک های رهگیر به طور دائم در دریاهای شمال و مدیترانه حضور خواهند داشت. در صورت نیاز می توان به این مناطق کشتی های بیشتری هم اعزام نمود.
در این مقاله به سخنان "کنستانتین سیفکوف" معاون اول رییس آکادمی مسائل ژئوپلیتیکی اشاره شده که می گوید آمریکا با ابراز تمایل برای استقرار رادار در خاک اوکراین فقط ثابت می کند که هنوز هم به سیاست های ضد روسی خود ادامه می دهد. به اعتقاد این کارشناس، "تهدید روسیه از جانب آمریکا روند پر محتوی تر به خود می گیرد". بر همین اساس سیفکوف معتقد است که "کاهش تسلیحات هسته ای از سوی روسیه و همچنین تحولات در نیروهای مسلح جایز نیست. وی طی گفتگویی با خبرنگار GZT.RU به این نکته اشاره کرد که خود الکساندر ورشبو کارشناسان مسائل روسیه و اروپای شرقی محسوب می شود و درسفارت آمریکا در مسکو مشغول کار بوده است. سیفکوف همچنین به این موضوع اشاره می کند که چندی پیش در اخبار در خصوص پایگاه نظامی آمریکا در "وست پوینت" اشاره شده که به طور جدی آموزش زبان های روسی و اوکراینی آغاز شده است.
در نهایت مولف مقاله به سخنان سیفکوف اشاره می کند که گفته آمریکایی ها دقیقا چند سال قبل از حمله به عراق نیز همین کار را کردند. به اعتقاد وی طی چند سال آینده آمریکا فشار خویش را بر روسیه آغاز می کند. وی گفت: "البته نه مانند آنچه در عراق رخ داد بلکه به عنوان مثال تحت عنوان نظارت بر تاسیسات هسته ای.  فشار بر روسیه می تواند از طریق ایجاد مناقشه در قفقاز و یا دیگر مناطق انجام شود.و پس از آن آمریکایی ها می توانند نیروهای پاسدار صلح خود را به راحتی وارد این منطقه کنند".